Fietstocht 2023: Chatellerault - Antwerpen

14 mei: Vivonne - Chatellerault (62,5 km -640D+)
Rond middernacht stopte het met regenen, maar de zon geraakte 's ochtends niet door de mist breken en het bleef tot het middaguur kil en vochtig.

De route was leuk: 5 km over een grindpad langs de rivier de Clain, gevolgd door rustige D-wegen die de ene vallei na de andere in- en uitklimmen. Met een lichte tegenwind op het vlakke tussen de dalen.
Ik moest tot 15 uur wachten om een taverne te vinden die open was voor een drankje. Er zijn geen bars meer in kleine plattelandsdorpen. Ongeveer 12 km fietste ik door het ‘Forêt Domaniale de Bignoux’, een prachtig gemengd bos met loofbomen en pijnbomen.

De laatste 15 km langs de rivier de Vienne waren vlak, maar ook vrij traag door de constante tegenwind uit het noorden, die nog enkele dagen zal aanhouden. Pech.

15 mei: Châtellerault - Sainte-Cathérine de Fierbois (55 km - 440 D+)
Vandaag weer een frisse, grijze en mistige ochtend. We moesten wachten tot de middag voordat de zon doorkwam.

Antogny-le-Tillac

Nadat ik de stad Chatellerault via de oevers van de rivier de Vienne had doorkruist, fietste ik via een prachtige weg verder naar het noorden van de vallei van de Vienne. Het landschap was mooi, maar steeds min of meer hetzelfde: hele uitgestrekte en groen golvende korenvelden.

Ik passeerde verschillende kleine dorpjes. Ze hebben allemaal een kerk, maar geen tavernes of kruidenierswinkels meer. Er was nergens een zaak om te stoppen voor een kopje koffie.

In de grotere stad Sainte-Maure-de-Touraine ging ik naar de supermarkt. Toen ik terugkwam, was mijn fiets gekanteld en zat de voorrem vast tegen de velg. Ik kon het niet zelf repareren en er was geen fietsenmaker in de stad. Morgen moet ik naar de stad Tours om hem te laten repareren.

16 mei: Parc de Fierbois - Vouvray (42,8 km - 280D+)
Vandaag ben ik vroeg vertrokken om ruim voor de middag bij de Giant Veloland-winkel in Chambray-les-Tours te zijn. Ik dacht dat ik de 26 km via de rechte D-910 in 1,5 uur zou kunnen fietsen, maar de Beaufort-4 tegenwind dwarsboomde dit plan. Het kostte me bijna twee uur, maar ik was nog op tijd om mijn voorrem te laten repareren. Het was het voorwiel dat een beetje uit balans was geraakt.

Door Tours fietste ik via de Grammont Avenue, de Place Jean Jaurès, een chique winkelstraat rechtstreeks naar de Loire-brug en de kerk Saint-Julien.
Na de drukke D-910 en het stadscentrum was fietsen over de Loire-fietsroute tot aan Camping Bec de Cisse een grote verademing.

Loire

17 mei: - Vouvray - Bracieux (70,5 km - 560D+)
Marianne Claus-van Der Made, een van mijn eerste volgers, zag gisteren dat we in Tours waren en nodigde ons woensdagavond uit voor een etentje in Bracieux. Vanaf onze camping in Bec-de-Cisse/Vouvray was het 70+ km naar haar plaats. Dit zou normaal gesproken wel goed komen, ware het niet dat er harde tegenwind was….

De ochtendroute van Vouvray naar Amboise verliep vrij vlot, maar in de middag, na een korte lunchpauze in Amboise, nam de wind toe tot zeer oncomfortabele snelheden. De eerste 15 km van de middag fietste ik boven het Loiredal door uitgestrekte korenvelden waar de wind vrij spel had. Mijn gemiddelde snelheid was slechts 11 km/uur....

Net toen ik dacht dat ik het huis van Marianne niet zou halen, daalde ik weer af in de prachtig beboste Loirevallei, waar de wind werd gebroken door de bomen en mijn snelheid weer naar 16-17 km/uur kon opvoeren. Na iets meer dan 5u trappen kwam ik rond 18:30 bij Marianne aan.
Het bezoek was de moeite meer dan waard, we hebben een hele gezellige avond gehad. Marianne's 17-jarige hond Samba kon heel goed opschieten met de 1-jarige en onstuimige Jack (Russell) van Els.

Lees 'Diner en piano recital bij Marianne'

18 mei: Bracieux - Beaugency (36 km - 240D+)
Gisteren was het een lange en vermoeiende rit van Vouvray naar Bracieux, dus ik nam een ochtend rust en ging zwemmen in het verwarmde zwembad van camping Huttopia Le Châteaux.
Gisterenavond besloot Els via de Normandische en Opaalkust terug te keren naar België, dus scheiden onze wegen vandaag. In eerste instantie had ik deze route ook gepland, maar het was voor mij een te grote omweg om voor eind mei terug in België te zijn.

Chambord
Château de Chambord tijdelijk in de bouwsteigers

De rit van vandaag liep door een prachtig landschap: 7 km door het bos van Chambord, gevolgd door een lichte lunch in de buurt van het indrukwekkende kasteel van Chambord, daarna een milde afdaling naar de Loire-vallei, gevolgd door zo'n 20+ kilometer op de rechteroever van de Loire.

Ik moest vandaag slechts 36 km fietsen, maar enkele obstakels vertraagden mijn rit:
Eerst kwam de telefoonsteun op mijn stuur los en moest ik hem vastzetten met een Colsonbandje. In Chambord moest ik behoorlijk lang wachten op mijn lunch. Toen ik net Chambord had verlaten, schoot een schroef van het fast-lock systeem van mijn rechter ORTLIEB Outdoor Equipment fietstas los en raakte de onderkant van de fietstas mijn wielspaken. Ik moest al mijn kampeerspullen uit de fietstas halen om de schroef weer vast te kunnen draaien. In de buurt van Muide-sur-Loire was er een grote vlooienmarkt aan de oever van de Loire. Het veroorzaakte een flinke verkeers- en voetgangersopstopping op de smalle D-weg die ik volgde. Ik moest lopen om door de drukte heen te komen. Op de Loire-dijk ter hoogte van de Avaray-energiecentrale waren er zeer dichte wolken minivliegjes die me dwongen mijn Schots muggen hoofdnetje uit mijn fietstas te delven. Nog een voorwerp dat ik 6000 kilometer lang niet tevergeefs heb meegedragen... Ik denk niet dat de vliegjes de beruchte 'midges' van het hoge noorden waren want ze beten niet.

En dan was er de eeuwige noordenwind kracht 3... De rechteroever van de Loire is landelijk en helemaal niet bebost, dus ik was er de hele tijd volledig aan blootgesteld.

19/20 mei: Beaugency - Le Secouray (48,5 km - 420D+) - Chartres (41,3 km - 270D+)
Wind wind wind, ik heb er zooo genoeg van! 🌬💨😕

Plat landschap

Het traject van vrijdag naar Le Secouray was fantastisch: lange en rechte lokale wegen door eindeloze, zacht glooiende velden. Puur zen fietsen, maar ik vorderde slechts heel langzaam: mijn gemiddelde snelheid was niet meer dan 12,5/uur. Het was zwaar fysiek werk tegen de wind in. Met geen tot milde tegenwind zou ik in hetzelfde tijdsbestek bijna Chartres hebben bereikt....

Hoe dan ook, ik arriveerde net voor 16u op boerderijcamping Le Secouray en had een leuke en ontspannende middag in de zon. Tot 20u was ik helemaal alleen, maar toen arriveerde Patrice, een Franse fietster. Hij fietst van de Savoye in de Alpen naar Normandië. Vanuit Cherbourg zal hij oversteken naar Ierland voor een lange rondreis door dat land.

Gisteren had Patrice bijna een stom en onaangenaam ongeluk. Hij fietste langs de Loire en wilde een foto maken van een oude sluis. Per ongeluk zette hij zijn fiets tegen een losstaand hek, dat omviel en de fiets richting kanaal deed kantelen! Patrice was net snel genoeg om zijn fiets bij het achterwiel te grijpen en uit het water te trekken. Dankzij zijn snelle reactie is zijn bagage, behalve een rol wc-papier, niet nat geworden.

Zaterdag trok de wind zelfs aan met 1 punt aan tot 4 Beaufort. Mijn snelheid zakte dienovereenkomstig naar een schamele 11,3 km/uur. Gelukkig was het maar 40 km naar Chartres. Het landschap bleef glooiend groen-groen-groen. Totaal geen variatie.

Het eerste grotere dorp, Le Gault Saint-Denis, bereikte ik na 18 km. Ik hoopte daar een bar te vinden om te pauzeren en naar het toilet te gaan. Ik vroeg aan een vrouw of er in het dorp een bar was die open was, maar er was alleen een slager. Niet mijn favoriete winkel, aangezien ik vegetariër ben. Er is ook geen openbaar toilet, dus nodigde de medelevende vrouw me uit om bij haar thuis naar het toilet te gaan. Ik was erg dankbaar, want in deze uitgestrekte boomloze velden zijn er maar weinig verborgen hoekjes om te plassen.

De laatste 5 km naar de stadscamping waren heel atypisch: geen drukke straten met druk verkeer en de ene rotonde na de andere, maar een landelijk grindpad, eerst langs de Etang de Barjouville en daarna langs de rivier de Eure. De camping ligt op de rechteroever van de Eure in een zeer rustige omgeving, maar op slechts 1 kilometer van het stadscentrum van Chartres. Een zeer mooie wandeling langs de rivier.

Lees 'Bezoek aan Chartres'

22 mei: Chartres-Rambouillet (46,3 km - 270D+)
Mooie rit vandaag, grotendeels via Franse lokale fietspaden. En voor het eerst in dagen een vrij normale rit met matige wind.
Het landschap was minder eentonig dan de voorgaande dagen: eerst langs de valleien van verschillende kleine rivieren, dan klimmend naar een uitgestrekt landelijk plateau, en dan een heuvelachtige D-weg tot aan het prachtige park van het kasteel van Rambouillet. Daar was het al 16u, ik vond de eerste open taverne van de dag, maar een Schweppes Tonic kostte me 4,5€! Voor dat geld rolde ik een lange sliert wc-papier af, want de meeste Franse campings voorzien niet in deze eerste levensbehoefte.

Na Rambouillet heb ik een omweg gemaakt om een lang stuk via de D-920 te vermijden en door het Parc Naturel Regional de la Haute Vallée de Chevreuse te fietsen. Na slechts 2 km door dit prachtige bos zag ik een mooie en zeer rustige Huttopia-camping met een verwarmd zwembad. Hoewel ik nog 12 km verder moest naar Le Cernay, besloot ik hier te stoppen en lekker te zwemmen. Waarschijnlijk de laatste duik van velen deze reis...

Fietspad

23 mei: Forêt de Rambouillet - Maison Lafitte (53,7 km - 510D+)
Het was geen prettige fietsroute vandaag. Eerst was de wind teruggekeerd. Ten tweede reed ik bijna altijd langs D- en N-routes met zeer druk verkeer. Ik moet toegeven dat er fietspaden waren, maar de meeste waren ‘des pistes (presque in)cyclables’: diepe kuilen en boomwortels die onder het wegdek groeiden, stoepranden van zijstraten, geparkeerde auto’s….

Het laatste derde deel van de route had ik te maken met fietsduw-hellingen van meer dan 15% waarop ik het verkeer ernstig hinderde omdat er geen trottoirs waren.
Het enige ontspannende deel was in het Forêt domaniale de Saint-Germain, vanwaar je een prachtig panorama hebt over Parijs.
Hopelijk is de route van morgen aangenamer….

24 mei: Maison Lafitte - Angicourt (68,3 km - 560D+)
De kwaliteit van de wegen en fietspaden was vandaag beter, het verkeer minder druk en de wind was nog steeds sterk, maar vaak getemperd in bosrijke gebieden.

Om na ongeveer 8 km de Seine-vallei uit te komen, had ik twee push-bike-beklimmingen. Best vermoeiend aan het begin van een dagrit.

Bij Précis-Sur-Oise stuurde Komoot me een paar honderd meter een overwoekerde wildernis in met doornen en brandnetels, maar de beloning was aangenaam: enkele kilometers over het jaagpad van de Oise, redelijk beschut tegen de wind.

Toen ik in Angicourt aankwam, had ik problemen met het vinden van een fietsroute naar de camping, die bovenop een heuvel ligt. Komoot adviseerde een zeer steile en ruige grindweg. Ik vroeg aan een vrouw in een doodlopende straat welke weg ik het beste kon nemen, en ze vertelde me dat het een omweg van enkele kilometers zou zijn. Na 68 km en vele hoogtemeters voelde ik me behoorlijk moe en vroeg of ze iemand kende in wiens tuin ik mijn tentje zou mogen opzetten. Op dat moment kwam Ophélie, haar buurvrouw, bij ons staan en ze zei dat ik welkom was in haar tuin. Wat een opluchting, ik kon weer een vermoeiende klim overslaan. Bedankt Ophélie en Rudy!

Lees 'Rudy, Ophélie, Noop and Thaïgo'

25 mei: Angicourt - Orvillers-Sorel (37,5 km -340 D+)
Wind wind wind en open, boomloze landschappen! Het was weer vechten tegen de wind. De meeste hellingen waren erg mild, maar er waren er toch nog twee lange (tot +1 km) en vrij steile bij. Erg vermoeiend met stevige tegenwind.

velden

Een bijzonder landschap waren de Marais de Sacy (moerassen). Vervolgens fietste ik, net als een paar dagen geleden, door eindeloze groene korenvelden.

In Francières kwam ik langs een verlaten sucrerie (suikerfabriek) die wordt gerenoveerd tot industrieel erfgoed. De fabriek werd in 1829 ingehuldigd en bleef operationeel tot 1969. Gedurende deze 140 jaar onderging ze verschillende technologische innovaties die typerend zijn voor de suikerproductie-industrie. Het is een iconisch gebouw dat nu een tweede leven krijgt als leer- en informatiecentrum.
Hoewel het een korte rit was vandaag, was ik toch blij toen ik aankwam op Camping de Sorel.

26 mei: Orvillers-Sorel - Péronville (52,6 km - 450 D+)
Eerst en vooral wil ik een waarschuwing geven aan langeafstandsfietsers die Parijs via een westelijke route willen passeren: vermijd dit gedeelte van de D-1017 als het kan. Het is een moordende weg voor fietsers: twee vrij smalle rijbanen, alleen de witte streep voor fietsers, druk verkeer in beide richtingen en onevenredig veel zware vrachtwagens. Sommigen van hen bliezen gewoon op hun claxon om je te vertellen dat je uit de weg moest gaan en je leven moest redden door je toevlucht te zoeken op de onverharde wegberm. Ik neem aan dat dit allemaal vrachtwagens zijn die de péage op de snelweg A1 van Rijsel naar Parijs willen vermijden (of daartoe worden verplicht door hun bazen). Ze gebruiken deze departementale weg als alternatieve snelweg en rijden dienovereenkomstig.

De wind zou vandaag 1 punt minder zijn, maar ik merkte geen verschil met gisteren. Na een paar kilometer op de suïcidale D-1017 kwam ik aan in de stad Roye. Gelukkig kon ik vanaf daar verder op kleine provinciale weggetjes of rustige D-weggetjes. Wat een opluchting!
Een van de wegen heette ‘Route de Flandres’. Ik nader mijn thuisland! Even verder veranderde de naam naar ‘Route de Paris’.

Huizen

Opnieuw zag ik veel vervallen huizen en gebouwen in Roye. Ik denk dat Frankrijk het land is met de meeste verlaten en vervallen panden in Europa.

Ongeveer halverwege kwam ik langs de Nécropole Nationale d’Hattencourt, die in 1920 werd opgericht om een laatste rustplaats te geven aan 1.942 Franse soldaten die sneuvelden tijdens de slagen van de Somme in 1914 en 1918. Onder hen veel soldaten uit Franse koloniën. Zoveel verspilde jonge levens. Deze oorlogsbegraafplaatsen hebben mij altijd diep bedroefd. Laten we degenen die daar rusten niet vergeten. .
Na 45 km worstelen met de wind kon ik de laatste 7 km op het jaagpad van de Somme rijden. Een genot voor de fietser, zelfs tegen de wind in, en een mooie manier om een fietsdag af te sluiten die begon met een moordende weg.

27 mei: Péronne - Boiry-Notre-Dame (47,5 km - 550 D+)
In Péronne was het marktdag. Ik slenterde over de markt en net toen ik weer op de fiets wilde springen, nam de plaatselijke brassband, begeleid door een groep majorettes, muzikaal afscheid van me.
Voor de rest was het vandaag vooral een oorlogsherdenkingsrit door prachtige landschappen. Er waren veel monumenten uit de Eerste Wereldoorlog op mijn route.

Net buiten Péronne, in het dorp Mont St.-Quentin, zag ik een Australisch oorlogsmonument ter herdenking van de herovering van de Mont St.-Quentin en Péronne bij een verrassingsaanval van Australische troepen op een veel groter Duits bataljon op 31 augustus-1 september 1918 .

In Bouchavenne-Bergen stond een oorlogsmonument voor maarschalk Foch, de opperbevelhebber van de geallieerden tijdens de Eerste Wereldoorlog.

In verschillende dorpen zijn oorlogsbegraafplaatsen. Triest, zoveel witte kruisen.
In Rancourt zag ik nog een Nécropole Nationale en een herdenkingskapel. Deze kapel herbergt een tentoonstelling over het patriottisme van de verschillende religies (katholiek, protestant, joods, moslim) en de rol van religieuze figuren tijdens de oorlog en in het leger.

Rocquigny
Kerk van Rocquigny

In Rocquigny hielden dorpelingen een openluchtfeest ter gelegenheid van de doop van oude militaire voertuigen. Het evenement vond plaats in de tuin van de art déco Onze-Lieve-Vrouwekerk, die vanwege haar opvallend moderne architectuur zeker een bezoek waard was.
Naoorlogse kerkarchitecten hebben blijkbaar nieuwe ontwerpen bedacht voor sommige kerken in deze regio. De kerk van Vis-en-Artois was een ander voorbeeld..
Hoewel het een korte rit was vandaag, kwam ik laat aan op de camping omdat ik onderweg zoveel gedenktekens had bezocht.

28 mei: Boiry-Notre-Dame - Saint-Amand-les-Eaux (50,8 km - 360D+)
Vandaag was de eerste rit na zovele dat ik met een min of meer normale snelheid kon fietsen. Het grootste deel van het traject volgde ik het jaagpad van de benedenloop van de Scarpe, een tegen de wind afgeschermde ‘voie verte’. Het bracht me ook door de stad Douai. Terwijl ik op een bankje aan de oever van de rivier zat te rusten, raadde een local me aan om naar het stadhuis te gaan, want dat is erg mooi. En dat deed ik dus... Ik had geluk: in twee van de zalen werd een vinylplatenbeurs gehouden, dus ik kon ook een kijkje nemen in dit imposante gebouw. Dit is de eerste rit na vele dat ik me niet erg moe voelde bij aankomst op de Camping Mont des Bruyères.

29 mei: Saint-Amand-les-Eaux - Kluisbergen/Ruien (53,1 km - 430D+)
Wederom een lastige fietsdag door een noordoostenwind kracht 4 tegen.

Scarpe

Ik volgde het tegen de wind afgeschermde jaagpad langs de Scarpe-rivier tot aan de samenvloeiing met de Schelde in Mortagne du Nord.

Vanuit Mortagne volgde ik het prachtige jaagpad van de Schelde. Mooi, maar in open velden met veel tegenwind, dus constant hard werken op de fiets. Na een paar uur voelden mijn benen aan als de melkzuurtanks in een fabriek die ik onderweg passeerde.

In Doornik was een gele badeendjes race aan de gang. De eendjes werden verkocht om de lokale voedselbank te sponsoren. Om de campagne te beëindigen worden alle eendjes in de Schelde gegooid. De eigenaar van het eendje die 300 meter stroomafwaarts als eerste de finish bereikt, wint een prijs. Ik vraag me af of de eendjes überhaupt de finish hebben bereikt, want door de sterke stroomopwaartse wind stroomde de bovenlaag van de rivier landinwaarts.

Vandaag was ik weer moe toen ik op de Panorama-camping op de Kluisberg aankwam. Ja, ik ben terug in Vlaanderen. Ik weet niet zeker of ik hier blij mee ben….

30 mei: Kluisterberg - Gent (42,5 km - 290 D+)
Vandaag geen fotoreportage. Ik had een verschrikkelijke off-dag en had onvoldoende energie om na het maken van foto's mijn zware fiets weer op gang te trekken.

Gisternacht rond 5u werd ik rillend wakker in mijn slaapzak. Ik trok mijn donsjasje aan en gooide een aluminium nooddeken over mijn slaapzak. Dit was genoeg om me de rest van de nacht warm te houden.
Toen ik rond 8u wakker werd, voelde ik me vreselijk: een stekende hoofdpijn achter mijn linkeroog, waarschijnlijk door de harde tegenwind langs de Schelde gisteren. Mijn maag was van streek, ik kon nauwelijks ontbijten. Ik had het nog steeds koud en mijn energieniveau was bijna nul. Ik nam twee Dafalgans en wachtte even. Ze hielpen, na ongeveer een half uur voelde ik me wat beter en begon ik mijn tent in te pakken.

Ik besloot naar Gent te fietsen en een kamer in de buurt van het station te nemen om zeker te zijn van een comfortabele en warme nachtrust.
Ik fietste de hele weg in een hele lage versnelling tegen de eeuwige noordoostenwind in en nam veel pauzes. Toen ik aankwam bij het hotel dat ik via Booking.com had geboekt, was er geen kamer meer beschikbaar. Er was een fout opgetreden, net toen ik zo naar een bed verlangde... Gelukkig was er een ander hotel in de buurt waar ik een kamer vond.
Als ik me morgen nog steeds misselijk voel, heb ik de mogelijkheid om de trein naar Antwerpen te nemen.
Een fietstocht die eindigt in mineur...

31 mei: Gent - Antwerpen met de trein
Ik ben dus met de trein gegaan. Ik had vandaag geen 62 km tegen de wind in kunnen fietsen.
En de laatste vijf zuidwaartse kilometers van Antwerpen Centraal naar Berchem had ik rugwind. Na zo lang....
Mijn buurvrouw Annet van Vliet had mijn deur versierd, mijn appartement schoongemaakt en er stonden lekkere hapjes op me te wachten.
Wat een heerlijke thuiskomst! Bedankt Annet.

Alle foto's Chatellerault - Antwerpen

China verwoest de Tibetaanse cultuur en traditie in Tibet. Die kan enkel overleven via Tibetaanse kloosters in het buitenland.  Ik fiets voor het Tashi Lhunpo klooster in Bylakuppe, India. Help de Tibetanen in ballingschap hun bedreigde cultuur te bewaren met een gift via de donatiepagina https://www.reachoutforacause.org/ik-help of via een gewone bankoverschrijving op rek nr BE63 8918 7405 7108 van Reach Out vzw met vermelding 'Tibet'

Dank - Thuk ye she

Alle #cyclingfortibet etappes tot vandaag: https://www.komoot.nl/.../-cycling-for-tibet-summer-2022

#cyclingforTibet #KeepTibetCultureAlive #reachoutforTibet #humanrightsforall #SaveTibet #FreeTibet

Klik op een van onderstaande links voor meer info:
International Campaign for Tibet Europe - Freedom for Tibet - Campaign for Tibet - International Campaign for Tibet Deutschland e.V. - Lights on Tibet - TibetNews - Free Tibet - Tibetan Community in Belgium - Reach Out for a Cause