Fietstocht 2021 - België/2: Langs kust en Beaufort kunstroute

Genieten van het prachtige fietsweer en de Beaufort '21 kunstwerken langs onze kust.

Alle foto's in één oogopslag

20 sep - De Beaufort Route

In Knokke-Heist was het WK tijdrijden voor vrouwen bezig. Best leuk om even te kijken naar die voorbij zoevende aerodynamische snelheidsduivelinnen. Minder leuk was dat de de verhoogde start een eind op het strand was gebouwd en dat ik, om verder te kunnen, mijn fiets 300 meter door het mulle zand errond heb moeten duwen. Geen lachertje met bepakking.

Bijna helemaal aan het einde van de zeedijk van Knokke vond ik eindelijk het Beaufort 21 kunstwerk 'Dive' van Ruben Bellinkx. Hij hoopt dit werk ooit op ware grootte te realiseren.

Ondertussen liep het tegen 17 uur en had ik nog geen antwoord gekregen van twee 'Welcome to my garden' adressen. Dan ben ik langs de kustweg maar naar een camping in het nabije Blankenberge gefietst.

Wat een ongezellige bedoening, die Belgische kust, met hoogbouw tot tegen de dijk, die drukke kustweg met tram erachter, en de haven van Zeebrugge er nog tussen geprangd. Een toeristische dooddoener, maar toch blijven daar massa's volk naartoe stromen. Ik zou het hier in zo'n kuststadje geen week volhouden.

21 sep: Blankenberge - Oostende, met omweg langs Varsenare (63,37 km - 86 m klim)

Vandaag was het 11 uur voorbij voordat ik op mijn fiets kroop. Voor de eerste keer was ik vannacht enkele keren wakker geworden van de kou. Vanmorgen was de wind gaan liggen en scheen de zon al meteen op volle kustkracht. Het was aangenaam om na mijn ontbijt nog wat na te genieten in het zonnetje terwijl de tent stond te drogen.

Mijn hoofdbezigheid vandaag was het zoeken en fotograferen van Beaufort kunstwerken.

Achtereenvolgens waren dat (zie foto's):

Blankenberge:

'Forgiving Change' van Timur Si-Qin en 'The Dancer V, A marine mammal invoking higher spirits' van Marguerite Humeau

Wenduine:

het rotonde kunstwerk 'Thinking of You' van Jimmy Durham en 'Benjamin' van Maen Florin.

Bredene:

'Unstable territories' van Nicolás Lamas en 'Stranded' van Rosella Biscotti, een soort kwal of vette olievlek. Dat werk heb ik echter niet gevonden. Het lag oorspronkelijk op het strand maar werd daar gevandaliseerd. Daarom werd het verhuisd naar het Staf Versluyscenter, maar daar vond ik het niet.

Oostende:

'Pillage of the sea' van Rosa Barba, een indrukwekkende installatie van een stapel grote zandzakken in beton.

Na Bredene ben ik 15 km landinwaarts afgezwenkt naar Varsenare om een dankkaart te gaan afgeven bij Mieke met de twee lieve honden en de oude pony in Varsenare. Ze stelden het allemaal wel. Na de kustdrukte deed het deugd om terug door de stille polders te fietsen.

Mieke met haar twee honden

Lees Miekes verhaal vorig jaar

Daarna moest ik nog 20 km naast het Kanaal Brugge- Oostende tot Oostende, waar ik recht naar Barbara en Peter fietste, mijn 'Welcome to my garden' gastgezin van vorig jaar. Het liep tegen zevenen eer ik er arriveerde en zoals verwacht mocht ik nog eens in hun tuin overnachten.

Barbara en Peter vorig jaar

Ik was van plan pas de volgende morgen naar het kunstwerk 'Pillage of the Sea' van Rosa Barba te gaan kijken, maar op aanraden van Barbara ging ik, zodra mijn tent stond, alsnog kijken om het werk te fotograferen bij zonsondergang. Ik had geluk: het was laag tij, waardoor de oranjerode spiegelingen van de zonsondergang op het strand het werk een magisch effect gaven.

22 sep: Oostende - Bray-Dunes (51,30 km - 73m klim)

Het vervolg van mijn ku(n)stroute staat opnieuw in het teken van Beaufort 21. De steenstapel van Rosa Barba had ik graag nog eens in het zeewater gezien, dat zou ergens kort na de middag zijn. Dat gaf me voldoende tijd om eerst nog naar A.S.Adventure te gaan om een alu emergency blanket te halen. Om lijn slaapmatje en slaapzak heen gewikkeld helpt dat enorm om je warm te houden wanneer de nachten kouder worden. En het weegt niets en neemt weinig plaats in.

Bij het kunstwerk 'Metamorphosis' in Middelkerke ontmoette ik Inge. Zij woont in Finland, maar was op bezoek bij haar ouders in Leuven en ze verbleef momenteel enkele dagen aan zee in de flat van haar ouders om nog wat zonne-energie op te doen voor de lange donkere Finse winter. De wereld is klein: via een Finse Facebook groep 'buitenlanders in Finland' bleek ze in contact te staan met mijn jeugdvriend Jan Van Ghelder, die daar ook woont.

En hier dan Beaufort 21 (zie foto's)

Middelkerke:

'There Are Indeed Medium-Sized Narratives' van Raphaela Vogel

'Metamorphosis' van Oliver Laric

Van vorige edities:

Westende

'Caterpillar + Flatbed Trailer' van Wim Delvoye (2003)

'Olnetop' van Nick Ervinck (2012)

'The Navigator Monument' van Simon Dybbroe Møller (2018)

'I can hear it' van Ivars Drulle (2012)

Nieuwpoort

'Pinpointing Progress' van Maarten Vanden Eynde en 'Family Module' van Goshka Macuga

Koksijde

'Windswept' van Els Dietvorst

De Panne

Touching To Sea You Through Our Extremities van Laure Prouvost

Ik miste een drietal werken aan het einde van mijn ku(n)sttraject omdat ik anders in het donker op de camping zou arriveren.